Bærekraftig kommunikasjon og samhandling
Fra jeg- til vi-orientert innstilling.
God kommunikasjon og samhandling i fire retninger; overfor kunder, teammedlemmer, ledere og ansatte
Hvordan skape og vedlikeholde en bærekraftig kommunikasjon og samhandling? Å gå fra silotankegang til samhandling og helhetstenkning er hovedfokus for dette kurset.
Velg mellom bedriftsinternt dagskurs, nettkurs eller som en miks av e-læring og fysiske eller digitale samlinger.
Målgruppe:
Ledere, prosjektledere eller teammedlemmer som vil løfte kommunikasjon og samhandling i ulike deler av virksomheten. Dere har gjerne flere kritiske stafettpinnevekslinger og vil bryte ned silotankegang og fremme helhetstenkning. Dere er mennesker og team som ønsker å ha positiv innflytelse på deres omgivelser.
Hva får du med deg?
- Forståelse for hvordan du bruker din innflytelse positivt for å invitere andre til endring
- Verktøy for å se kommunikasjonsvansker og samarbeidsproblemer fra et annet perspektiv, slik at du kan skape nye handlingsrom for deg selv og andre.
- 3 viktige spørsmål du og ditt team kan stille hver dag. Spørsmål som beriker resultater og effektivitet, konkurransekraft, kundetilfredshet, og arbeidsmiljø.
- Verktøy og rammeverk for å bryte ned silotenkning og tenke helhet i gjennomføring
- Hands- on forståelse og mestring av de verktøyene og modellene du lærer, da kurset er praktisk rettet.
- Korte inspirasjonshistorier og eksempler på hvordan andre bedrifter og personer har brukt de modellene du nå skal lære, og hvilke resultater det ga dem.
Hva kan du bruke læringen til?
- Personlig utvikling – oftere være den beste versjonen av deg selv
- Bedre relasjoner og kommunikasjon – hjemme og på jobb
- Lederutvikling – å være en leder med positiv innflytelse, som andre mennesker vil følge og arbeide sammen med
- Fundament og rammeverk for å skape en samarbeidende og bærekraftig bedrifts- og ledelseskultur
- Effektivisering og kostnadsbesparelser
- Skape konkurransekraft – rekruttere, beholde og utvikle nødvendig kompetanse i bedriften
Temaer vi arbeider med:
- Kilden til positiv innflytelse (overfor enkeltpersoner og andre team/avdelinger/leverandører)
- Innflytelse i praksis – bidra til at ting går bra for teamet/organisasjonen, samt hvordan invitere andre til endring
- Integritet i rollen vår – selvforståelse og mental lean
- Samarbeid – å skape nye handlings- og mulighetsrom i samarbeidsrelasjoner
- Hvordan møte krevende personer, og sørge for bærekraftige løsninger
- Identifisere faglige-, tidsmessige- og økonomiske besparelser gjennom et spesielt fokus i fire retninger
- Helhet og samhandling i praksis hos oss
- Eierskap og ansvar – fokus ved rapportering, møter og ledelse som fremmer god dynamikk, tydelighet og effektivitet
Gjennomføring:
Du får læring og forståelse gjennom presentasjon av teorier, videosnutter, historiefortelling, praktiske oppgaver, gruppediskusjoner og individuelt arbeid.
I etterkant av kurset tilbyr vi oppfølging med 1:1 coaching for dem som ønsker det.
Kurset arrangeres som en en eller to-dagers bedriftsintern workshop.
Formater:
Interaktive varianter kan holdes over en halv dag, hel dag eller to dagers, som er fullversjonen. Vi kan også levere en versjon som foredrag.
Kursleder:
Marga Dijkman