Å sette seg mål og visualisere, har gjort at jeg er blitt mer målrettet i arbeidet mitt.
Linda Romsdal stortrives hos Mitsubishi Electric.
–Det startet med et vikariat på kundeservice. Nå har jeg fått tilbud og takket ja til å bli med videre på salgsavdelingen. Arbeidsoppgavene er veldig varierte, noe jeg trives svært godt med. Jeg har vært på kundeservice et snaut år og det har gitt meg innsikt i arbeidsoppgavene der. Det er et stort pluss, tenker jeg, når jeg nå trer inn i min nye rolle.
Linda har ikke lyst til å stagnere eller gro fast i et system.
–Jeg ønsker å utvikle meg gjennom livet, både privat og på jobb. Hvordan jeg kan bli bedre eller en bedre versjon av meg selv, synes jeg er et viktig spørsmål å stille seg selv ofte. Det er kanskje litt klisjepreget, men jeg ser det mest som en sunn selvevaluering. Jeg tror alle fra tid til annen har godt av å stille seg det samme spørsmålet. Det er lett at dagene bare går, at jeg gror fast i et slags fast system. Dess viktigere er det da å ta en liten pause, ta et skritt tilbake og evaluere. Er jeg der jeg ønsker? Hva kan jeg gjøre for å ha det best mulig? Følger jeg den veien mot målet jeg har satt for meg selv? Og er disse målene konkrete?
Linda har alltid vært interessert i ledelse og å skaffe seg ny innsikt og nye lederverktøy.
–Jeg har i lang tid vært interessert i selvutvikling. Spesielt tema om selvledelse og visualisering har jeg hørt mange podkaster om. Noen tema på medarbeiderkurset var derfor kjent stoff for meg. Gjennom elæringsmodulene i Medarbeiderskolen og kursdagene lærte jeg likevel veldig mye nytt, blant annet hvordan jeg skulle sette dette inn i en jobbsammenheng. Tidligere har denne interessen handlet mer om meg privat. Men også privat har jeg fått noen ekstra verktøy når det gjelder selvledelse.
Modulen om kommunikasjon var lærerik
–Det å bli mer bevisst på hvordan jeg kommuniserer. Bruke ord som tydeliggjør og ikke tåkelegger i samtaler med andre. Det er en jobb jeg må holde aktiv, minne meg på hver eneste dag. Jeg er både utadvendt og sosial, er ikke redd for å ta kontakt med folk. Desto viktigere å være bevisst på at jeg er tydelig i min kommunikasjon, både til kollegaer og hjemme.
Linda var ikke med på den forrige medarbeiderundersøkelsen. Hun har opplevd kommunikasjonen innad på «after sales-teamet» som veldig god.
–Det var nok mest kommunikasjonen på tvers av avdelingene som hadde forbedringspotensial. Her har Medarbeiderskolen vært kjempefin. Vi hadde mange gruppeøvelser på tvers av avdelingene. På slutten av kurset skulle hver avdeling legge frem for de andre hva de mente var viktig at resten av avdelingene visste om akkurat dem. Vi fikk virkelig innblikk i hverandres arbeidshverdag. Det er klart det er nyttig for hele bedriften! Det at ledelsen tok tak i dette, viser helt tydelig at de lytter til oss. Det igjen viser at de er gode ledere synes jeg som bryr seg om vår trivsel og utvikling.
Den vanskelige samtalen
Linda synes hun har fått nye lederverktøy når det gjelder den vanskelige samtalen.
–Selv om jeg egentlig er ganske trygg på dette fra før. Det handler om å være bevisst på hvordan jeg prater. At jeg har sympati med og forståelse for den jeg prater med sitt ståsted. Trygghet er svært viktig. Her hos oss har vi et veldig godt samhold. Jeg trives med alle på huset her. Selvfølgelig er det noen jeg kjenner bedre enn andre. Men jeg føler meg såpass trygg, at jeg ikke ville hatt noen problemer med å sette meg ned og ta opp noe som var vanskelig, direkte med en kollega. Da er det viktig å lytte og som jeg sa tidligere, vise empati. Jeg ville heller ikke syntes det var vanskelig med en av lederne her. Selv om jeg er relativt ny, opplever jeg at det er kort vei mellom oss. Alle tar ut av oppvaskmaskinen, alle bytter toalettpapir hvis det trengs, alle er tilgjengelige. Vi gjør også en del sosialt sammen. Det styrker teamfølelsen. Det synes jeg er skikkelig fint.
(Artikkel 3 i en artikkelserie på 4. Mitsubishi Electric )