Den krevende samtaleN
Tomrommet som oppstår når vi ikke klarer å kommunisere, blir raskt fylt med gift, tøv og misforståelser.
C.N. Parkinson
Kurset i den krevende samtalen er for deg som vil utvikle personlig styrke og kommunikasjonsferdigheter som er nødvendig for å håndtere viktige og krevende samtaler. Når mye står på spill, meningene er delte og følelsene begynner å bli sterke, går samtaler ofte over til å bli krevende.
Vi kan gjøre en av tre ting når vi står overfor en viktig samtale:
- Vi kan unngå den
- Vi kan møte den og håndtere den dårlig
- Vi kan møte den og håndtere den bra
På dette kurset vil du få verktøy og trening i å mestre viktige og krevende samtaler. Du vil få innblikk i enkle metoder og lære deg hvordan du håndterer vanskelige situasjoner med større personlig trygghet og styrke.
Målgruppe
Ledere med personalansvar, tillitsvalgte, verneombud og for deg som ønsker lære mer om og trene på modig kommunikasjon i krevende situasjoner.
Læringsmål
Å utvikle personlig styrke og kommunikasjonsferdigheter som er nødvendig for å håndtere nødvendige og krevende samtaler på en ryddig, fokusert og målrettet måte.
Innhold
- Hva gjør en samtale krevende?
- Ditt ansvar
- Start med hjertet
- Lær å se etter, kunsten å lytte
- Tilbakemeldinger/feedback
- Konfliktstiler
- Hvordan håndtere og tolke ulike reaksjoner fra den ansatte?
- Den ubehagelige beskjeden, hva gjør du når du sier til mennesker noe de ikke vil høre?
- Hvordan forberede deg til den krevende samtale?
- Hvordan følge opp samtalen?
Arbeidsmåte
Miniforelesninger, øvelser, egentrening, refleksjon i grupper
Dagskurs – fysisk eller digitalt settes opp bedriftsinternt. Kontakt oss på tlf. 400 04 500 eller e-post.
CoachTeam bidrar også med kursleder på et DNV sertifisert kurs i regi av Confex:
“Konflikter og vanskelige personalsaker“
Kurset er sertifisert gjennom DNV-ST-0008 – Certified Learning Programmes
Kursleder dag 2 er Erica Grunnevoll, CoachTeam
Påmelding Confex
Anbefalte artikler:
Den gode samtale
God tilbakemeldingskultur