De beste lederne motiverer fremfor å dominere

Åpen og nysgjerrig

Grunnevoll, som nylig ble kåret til en av Oslos beste coacher, er omgitt av bøker. Hele livet har handlet om å være nysgjerrig. Hun elsker å lese for å lære. Livet er ikke et beger som blir fullt og ikke har plass til mer, men en stor kilde som kan øke i omfang. Hun har lært av andre mennesker opp gjennom årene, i møter ute og hjemme.
Ledere, folk i HR, medarbeidere, forfattere, psykologer, professorer og “den vanlige mann i gata” gir nye impulser. For når hun selv skal inn i organisasjoner og bedrifter, enten for å arbeide med ledere og team om endring, konflikter, «den vanskelige samtalen» eller stressmestring, er det fint å ha god ballast. Erfaring fra livet selv kommer godt
med. Grunnevoll lar seg gjerne inspirere:
– Det er så mange kloke mennesker der ute og jeg bruker dem gjerne. Linda Lai,
professor i ledelse på BI, er en som jeg gjerne siterer. Hun sier:
– Det som kjennetegner de beste lederne, er at de motiverer fremfor å dominere. De er
selvbevisste, men ikke selvopptatte.

Samtalende lederskap

Lederskap i det 21.århundre blir stadig mer sett på som kollektiv samarbeide. Det stiller store krav til kommunikasjon, dialog, kreativitet og fleksibilitet både innad i et team og for enkeltpersoner og ledere, sier Erica Grunnevoll til HRmagasinet.

Hun har stor sans for gamle tenkere, blant annet Nikolai Grundtvig, den danske filosofen og teologen som var opptatt av at mennesket ikke kan deles i biter, men er en helhet.

Han sa: Menneske først, kristen så. Erica sier ofte: Menneske først, leder så. Hennes erfaring er at ledere som tar sine menneskelige sier på alvor, som bevisst tenker gjennom hva det vil si å være leder, skaffer seg helhetsforståelse for hva det vil si å lede. De blir gode, trygge og dyktige ledere. De beste lederne motiverer fremfor å dominere.

Erica Grunnevoll har tro på mennesker.
– Ledere får det til, hvis de vil. Men lederskap kan også være komplekst. Det jeg blant
er opptatt av, er at en leder må beherske samtalende lederskap. I lederutviklingsprogrammene arbeider lederne mye med coachende lederskap.
– Hva legger du i det? – Jo, at en leders jobb ikke er å fortelleandre hva de skal gjøre eller ikke gjøre, men å vite hvilke spørsmål som skal stilles. Og det skyldes at en leder ikke er allvitende og
heller ikke behøver å være det. Mange av medarbeiderne på jobben har stor faglig tyngde og troverdighet. Som leder må du være villig til å gi opp egen ekspertrolle, men heller utvikle deg som fasilitator og sparringspartner. Det er viktigere å spørre enn å fortelle andre hva de skal gjøre.

I vedlagte pdf kan du lese hele Profil intervjuet med Erica:
HRmagasinet 02-24, Profilen Erica Grunnevoll

Tekst og foto: Mette Bugge
Gjengitt med tillatelse fra HRmagasinet

 

 

 

BLI INSPIRERT!

Meld deg på vårt nyhetsbrev og bli inspirert et par ganger i måneden.

Vi sender ikke spam, og vi deler ikke e-post adressen din med andre.

Skroll til toppen